Michiel van Otegem, IT Composer

Monday, August 01, 2005

Windows Vista Beta 1 installeren

Dit weekend is het me (eindelijk) gelukt om Windows Vista Beta 1 te installeren op m'n "rommel" PC thuis. Op deze machine wil ik ten eerste mijn normale werkomgeving nabootsen, om zo inzicht te krijgen in de voordelen van Windows Vista ten opzichte van de huidige versie vanuit het perspectief van de gebruiker. Ten tweede ga ik uiteraard experimenteren met het bouwen van wat applicaties op basis van Avalon en/of Indigo.

De installatie van Windows Vista an sich is heeeeel eenvoudig, al moet je er wel voor zorgen dat je een al met NTFS geformateerde partitie hebt. Je hoeft slechts de computernaam en de installatielocatie op te geven. Heel vervelend is bij de installatie echter dat m'n videokaart niet herkend wordt, waardoor de installatie uit gaat van 640x480 en 4 kleuren, waardoor je de belangrijke dingen slecht kunt lezen. Een beetje op de tast klikken dus. Als alternatief kun je de installatie starten vanuit een bestaande Windows XP installatie. Upgraden van Windows XP naar Vista kan niet, en zolang je maar op een andere partitie installeert is er niets aan de hand. Als je dit doet zijn de installatieschermen goed te lezen, maar na installatie is er nog steeds sprake van 640x480 en 4 kleuren, en moet je dus je oude XP driver installeren. Ook dat gaat meestal niet zomaar, omdat de driver controleert op welke versie van Windows je draait, en Windows Vista kent 'ie niet, dus installeert 'ie ook niet. Na wat zoeken vond ik dat er een Compatibility Mode is die je kunt instellen. Hiermee bootst Windows Vista oudere versies van Windows na (t/m Windows 95). Dat is nog geen garantie dat het wel loopt, maar de kans is wel groter. Mijn driver setup wilde nu wel, maar gaf vervolgens tot m'n verbazing aan dat er al een nieuwere versie in het systeem zat. Enfin... op de gok dus maar een driver gekozen uit de lijst met bestaande drivers, en jawel hij werkt weer op een prettige resolutie en 32-bits kleur.

Inmiddels heb ik Office 2003 geinstalleerd en ben ik verbonden aan mijn thuis domein. Nu kan ik dus ook gewoon email lezen via Windows Vista. Ik moet zeggen het ziet er allemaal wel heel strak uit. Ik weet het, het is alleen maar opmaak, maar de icoontjes, letters, en kleuren zien er wel heel mooi uit.

Ik heb overigens ook nog geprobeerd om Vista in een Virtual PC te installeren. An sich lukt het wel, maar de hele zaak is traaaaaaaaag. Een vrije partitie opofferen heeft echt de voorkeur. En wie van plan is om alleen maar WinFx, Avalon, en/of Indigo applicaties te ontwikkelen, en niet echt te werken/testen met Windows Vista, kan beter de betreffende onderdelen installeren op een Windows XP machine. Voor het overgrote deel maakt dat (met de huidige versie van Vista) niet veel verschil en is je machine waarschijnlijk stabieler en sneller. Bovendien, als je de huidige "losse" versie van Indigo pakt, dan kun je gewoon ontwikkelen met VS2005 Beta 2. Dat werkt echter niet met de huidige builds in Vista (dat is me tenminste verteld).

2 Comments:

  • Wat mij het meest verbaaste was dat je na het starten van Vista groot in het startmenu "Administrator" ziet staan. Geen vragen, gewoon, je bent default administrator. Ik hoop echt dat ze dit veranderen vanaf beta 2.

    By Anonymous Anonymous, at 01 August, 2005 14:22  

  • Vast wel. Maar is het je al opgevallen dat je (zelfs) als Administrator niet standaard volledige rechten hebt? Voor het installeren van sommige zaken moest ik ook als Admin kiezen voor "Run Elevated...".

    Als je als "gewone" gebruiker werkt zit daar bij mij overigens meteen het eerste hinderlijke bugje: het dialoogvenster voor het invoeren van gebruiker/password waaronder gewerkt moet worden krijgt niet standaard de focus. Verder werkt de tab toets niet tussen het gebruikersnaam en wachtwoord velden.

    By Blogger Michiel van Otegem, at 01 August, 2005 15:31  

Post a Comment

<< Home