Michiel van Otegem, IT Composer

Sunday, March 05, 2006

Microsoft kijkt op DevDays teveel vooruit

Ja, ik ga naar de DevDays, iets wat de meeste ontwikkelaars zouden moeten doen. Dit jaar echter niet zonder dat ik kritiek heb op het programma. Terugdenkend aan vorig jaar moet ik eigenlijk zeggen dat toen hetzelfde gold, maar toen was ik daar als spreker minder mee bezig.

Waarom kritiek? Omdat DevDays volgens mij teveel over "de toekomst" gaat. Kijk ik bijvoorbeeld naar de Development track, dan gaat zo'n 2/3 van de sessies over dingen die er nog niet zijn: C# 3.0 VB 9.0, WinFX. Wat heb ik daar als (gemiddelde) ontwikkelaar van applicaties vandaag aan? Nul, niks, nada, noppes. Wie is er dan gediend met dit soort informatie? De "elite" onder de ontwikkelaars, en Microsoft zelf natuurlijk die kunnen laten zien hoe mooi de wereld straks wordt. An sich daar niets mis mee, als je het maar in proportie doet tot wat de gemiddelde ontwikkelaar vandaag bij zijn projecten kan gebruiken. Er zijn ontwikkelaars die bijvoorbeeld nog geen gebruik kunnen maken van .NET 2.0 (bijvoorbeeld omdat ze met MCMS werken, waarvoor de tooling .NET 2.0 [nog] niet werkt), laat staan iets hebben aan wat er in 3.0 mogelijk is. Ik zou dus graag zien dat Microsoft zich komend jaar wat meer richt op de gemiddelde ontwikkelaar (toch de grootste groep lijkt me) en veel meer laat zien van het hier en nu dan van die geweldige roze wolk die de toekomst heet.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home