Michiel van Otegem, IT Composer

Tuesday, August 16, 2005

Hoe staat de community ervoor in Nederland?

"Community" is voor mij meer dan wat mensen bij elkaar hebben die elkaar helpen met problemen. Voor mij is het een manier van denken, of leven zo je wilt. Ook voor niet-technische zaken grijp ik snel naar iets waarmee ik een community kan opzetten, een MSN Group bijvoorbeeld. De eerst community waar ik professioneel aan deel nam was al snel eind 1997, toen bekend als asplists.com, en later opgedoopt tot aspfriends.com. In den beginne waren er niet meer dan 1000 leden op een mailinglist, maar op z'n hoogtepunt bestond aspfriends.com uit een hele verzameling mailinglists met meer dan 70.000 leden. Dit waren echter voornamelijk Amerikanen, en in de Nederlandse IT gemeenschap was het begrip community bijna niet bestaand. SDN was naar mijn smaak iets te veel vereniging, en te weinig community door het gesloten karakter. Dat vind ik nog steeds, maar dat neemt niet weg dat SDN absoluut een toegevoegde waarde biedt voor ontwikkelaars, en ik kan het dan ook van harte aanbevelen om lid te worden. Het gebrek aan een brede community was ruim 3 jaar geleden mijn drijfveer om naast ASPNL.com de Nederlandse .NET Gebruikersgroep dotNED te starten. Mijn doel was/is om mensen enthousiast te krijgen om met anderen in contact te zijn over de technologie. Wat me destijds erg teleurstelde was de houding van de meeste bedrijven, die dit zagen als een soort aanval op hun interne clubjes. Er waren maar een paar bedrijven die hier heil in zagen, en die ook niet getwijfeld hebben dotNED van faciliteiten (ruimte en/of sprekers) te voorzien. Inmiddels kan ik zeggen dat de situatie drastisch verandert is. De bedrijven die eerst terughoudend waren bieden nu wel ruimte aan. Nu weet ik wel dat dit ook komt omdat die bedrijven dit zien als een mogelijkheid om zich te profileren naar potentiele werknemers, maar het netto resultaat is dat dotNED een stuk makkelijker in de lucht blijft, met alle positieve gevolgen voor de community. Dat de community er stukken op vooruit gegaan is in de laatste 3 jaar is ook wel te zien aan alle bloggers die actief de technologie promoten, zoals Paul Gielens ook meldt op zijn blog: http://weblogs.asp.net/pgielens/archive/2005/08/13/422435.aspx. Het kan natuurlijk altijd nog beter, want ik heb niet de illusie dat we nu met alle community initiatieven al het grootste gedeelte van de (.NET) ontwikkelaars in Nederland bereiken. De groei zal dus gestaag door moeten zetten, of er moet een nieuwe revolutie aankomen. Ik sta open voor suggesties om nieuwe een revolutie teweeg te brengen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home